11/11/2010


*PERINGATAN
(kalo korank rasa buhsan nk membaca2 nih.trus click x kat tab atas tuh.aku karang tok sesiapa yang berminat nak bace jew.haha.)

kring...
jam loceng skola aku berbunyi tatkala habis waktu pembelajaran.aku terus berkejaran balik ke rumah selepas mendapat panggilan parent aku.aku pelik dan hairan.apa yang penting sangat sehinggakan parent aku tunggu di luar skola untuk menjemput aku.pemikiran aku berpinar.kenapa??.sesampai di kereta,ayah aku mengatakan bahawa nenek aku telah meninggalkan aku.arghhh.buat pertama kali air mata aku berlinangan dan titisan air mata jatuh ke baju sekola ku.adakah ini air mata yang jarang aku jatuh kan?kenapa aku tidak dapat melihatnya disaat dia di tarik nafas terakhirnya?kenapa aku tidak mendapat kesempatan melihat dia disaat akhir?kenapa aku bukan orang yang berada di sisinya untuk membantunya untuk mengucap dua kalimah syahadah?kenapa?kenapa?

setelah lama nenekku aku jaga.akhirnya dia pergi jua meninggalkanku.dengan wasiatnya yang terakhir pada pagi itu sebelum aku pergi ke sekolah meninggalkan nya.redup sayup matanya memandangku sambil mengatakan."wan,kerjalah kau makan gaji.janganlah berniaga macam makbapak ko.dan dengarlah cakap mama ko tuh. dan janganlah pulang lewat malam, dan janganlah bagi mak ko menangis." itulah nasihat nenekku ketika pagi itu sebelum dia menghembuskan nafas terakhir ketika aku sibuk belajar di sekolah.

ketika itu mulalah terngiang-ngiang dipikiranku mengenangkan kenangan aku bersama nenek ku.hari jumaat pada kebiasaannya,dia akan memberikan aku duet 10rm sebagai belanja pada hari jumaat.dia lebih gemar untuk memberikan aku duet daripada memberikan kepada orang yang menjual-jual diluar rumah nenek aku tuh.ketika bulan ramadhan,aku berbasikal kerumahnya untuk mengambilkan bubur lambuk di masjid.ketika malam raya,aku lah orang yang pertama yang menggatah ayam rendang pedas nya.arghh kenapa baru sekarang aku mengingatinya.masih segar di ingatanku.masih,masih dan masih.

namun sekarang aku sesal dengan diri aku.sudah masuk dua tahun kali beraya. namun pusaranya tidak juga aku kunjungi.tidak juga aku duduk disisinya sambil membacakan yaasin.tidak juga mencurahkan air mawar kepadanya.

No comments:

Post a Comment